DE BUS RIJDT
MAAR STOPTE NIET
 

Omdat ik op de website van het GVB op zaterdagavond 14 december had gelezen dat ik de volgende ochtend de nieuwe HOV-bus naar IJburg kon nemen, was ik vroeg uit de veren om te kijken of dat ook zou lukken.  Om half negen was ik op het busstation, waar ik er achter kwam dat het niet alleen voor mij bijna onmogelijk was om de nieuwe bushalte te bereiken, maar ook voor de nieuwe bus 360. De dienstregeling gaf aan dat ik om 8.37 de bus kon nemen, maar ik vroeg me af waar ik dan bij een halte moest gaan staan.  Want dat er zo'n 6 man aan het werk waren met werkzaamheden voor verkeerslichten zorgde ervoor dat de Langbroekdreef aan de zuidkant nog steeds voor verkeer was afgezet. Toen ik de bus in de verte zag aankomen steeg de spanning niet alleen bij mij, maar blijkbaar ook bij de chauffeur van de bus, want hij minderde vaart op de plek waar al de bomen gekapt zijn en vroeg zich kennelijk af waar hij nu moest of mocht stoppen. De hoop dat hij daarna het busstation op zou draaien bleek ijdel, dus dat ontnam mij de kans om snel naar  de halte te rennen waar hij zijn keuze op zou laten vallen voor een stop. Daarmee ontnam hij mij het plezier om op deze zondagochtend mijn sombere gedachten over de belachelijke bushaltes de vrije loop te laten, terwijl ik uitkeek over het Markermeer nadat ik op strandeiland was aangekomen. Wel stond daar tegenover dat hij vrolijk naar mij zwaaide, toen hij zag dat ik hem fotografeerde. Daarna reed hij snel door in de richting IJburg.
Een tweede kans 
om van de nieuwe bus 360 gebruik te kunnen maken kreeg ik nog die middag. Op de fiets aangekomen bij Bijlmer Arena wilde ik zien hoe de bus zich hield bij al die korte bushaltes die ze daar hebben. Bus 360 naar strandeiland zou over 7 minuten vertrekken van perron E. Een goede kans om even te kijken hoe lang perron E nu precies was en dat bleek net iets meer dan 20 meter te zijn. Toen de bus, die al even op het busstation aan de westelijke zijkant aanwezig was, op het perron kwam opende hij voor mij de deur. "Ik zou best mee willen" zei ik "maar dan wil ik eruit bij Gaasperplas en ik weet niet of je daar kan stoppen, want ze zijn nog niet klaar met de werkzaamheden." Het antwoord was "U kunt rustig instappen, want we stoppen nu gewoon bij het bestaande busstation". Dus ik de bus in, waar ik de enige passagier was. Tijdens de rit had ik voorin een leuk gesprek met de chauffeur, die loyaal was met zijn werkgever, het GVB, en de schuld voor mijn ongenoegen bij de gemeente neerlegde. Toen hij stopte bij de uitstaphalte van busstation Gaasperplas zei hij nog: "Vergeet nou niet uit te checken". Toen ik nog wat stond te kijken naar de werkzaamheden iets verderop kwam bus 47 naar Holendrecht eraan en omdat ik toch mijn fiets nog moest ophalen stapte ik in. Na een overstap op Gein en een korte metrorit was ik in een kwartier bij mijn fiets. Die laatste twee ritjes zijn natuurlijk geen HOV maar Laagwaardig Openbaar Vervoer(LOVe) en misschien kwam het daarvan dat ik vlinders in mijn buik voelde.

Twee dagen later

Het is inmiddels 17 december 14.30 uur
Op de foto is rechts vooraan de gekruisigde boom te zien met daar achter de nog steeds niet in gebruik genomen bushalte. Hoewel op de website van het project, die de afgelopen week wel twee keer van een update is voorzien, staat dat de werkzaamheden op de Langbroekdreef op 13 december zijn afgerond, moeten de bussen nog steeds stoppen op het bestaande busstation. Dit lijkt te maken te hebben met werkzaamheden aan de verkeersregelinstallaties. 

Dat de bussen naar en van IJburg nu al drie dagen op het busstation stoppen is precies wat de bewoners gewild hadden. Het is alleen jammer dat daarvoor de 14 bomen gekapt zijn.

Weer twee dagen later
 

Op 19 december is de nieuwe bushalte in gebruik genomen. Op de bovenste foto is te zien hoe bus 360 omstreeks 15.25 uur bij het nieuwe bushokje, dat nog net aan de oostkant van het metroviaduct staat, stopt. De gewone stadsbus die 12 meter lang is, laat daarmee 32 meter van de nieuwe bushalte ongebruikt.    
Het verkeer op de Langbroekdreef in oostelijke richting kan voor het eerst sinds 30 september weer gebruik maken van twee rijbanen.

Ongeveer 10 minuten later werd de onderste foto genomen vanaf het metroperron boven de nieuwe bushalte. Als er op dit moment een bus bij de halte zou staan zou men die vanaf deze plaats niet kunnen zien. Wat wel te zien is, is meer dan 20 meter ongebruikte bushalte op de plek waar de bomen stonden.

.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.