Geschiedenis

Eind maart ontdekte een bewoner van Nellestein dat er op 14 maart een kapvergunning was verleend voor 14 bomen die plaats moesten maken voor 2 bushaltes.

11 april legt een ambtenaar van het project HOV op locatie aan enkele geschokte bewoners uit dat deze bushaltes noodzakelijk zijn omdat daarmee 30 seconden tijdwinst wordt geboekt.

Eind april hebben 27 bewoners en organisaties bezwaar ingediend tegen de kapvergunning en schreef de bewonersvereniging Nellestein een brief met vragen aan de wethouder.

Eind juni heeft de bezwaarcommissie geoordeeld dat de kap van de bomen legaal is, mits er een verkeersbesluit is, waarin de aanleg van een zebrapad en een VRI wordt geregeld. . Dat verkeersbesluit was er niet.

10 juli stuurt de wethouder een brief aan de bewonersvereniging Nellestein als antwoord op de eind april gestelde vragen, waarin zij maar liefst 199 woorden nodig heeft om als antwoord op vraag 2 te zeggen dat de bewoners van Nellestein geen inspraak hebben gehad. 

11 juli zijn op de eerste, enige en dus ook laatste door de gemeente georganiseerde bewonersvergadering sheets te zien waarop staat: “De plannen zijn onherroepelijk” en “Dit is geen inspraakavond, maar een voorlichtingsavond”

2 september wordt het verkeersbesluit gepubliceerd in her gemeenteblad. Bewoners krijgen 6 weken de tijd voor bezwaar.

9 september kwam op het 7e verzoek sinds mei om stukken waarin de keuze voor deze bushaltes werd beargumenteerd van het project het antwoord: “Ik heb niet de beschikking over informatie van een besluit over de aan te leggen bushaltes”.

Begin september werd huis aan huis een bewonersbrief bezorgd, waarin de aanvang van de werkzaamheden op 30 september werd aangekondigd.

1 oktober besliste de rechter in de rechtszaak die de bewoners hadden aangespannen tegen de aanvang van de werkzaamheden zolang de bezwaren niet waren behandeld, dat de bewoners voldoende inspraak hadden gehad en stelde hen in het ongelijk. De werkzaamheden waren toen al een dag aan de gang en de termijn om bezwaar tegen het verkeersbesluit te maken liep tot 8 oktober.

4 oktober werden de bomen gekapt.

Eind november liggen de bezwaren tegen het verkeersbesluit nog bij het juridisch bureau te wachten op behandeling. Wel is er op dat moment een hoorzitting voor bezwaarmakers gepland op 9 december.

nb.  op deze website van de gemeente valt de voortgang en planning van het project te lezen: 
https://www.amsterdam.nl/projecten/hovijburg/  

3 december valt op de hierboven genoemde gemeentewebsite te lezen dat de werkzaamheden op de Langbroekdreef met betrekking tot de bushaltes op 28 november zijn afgerond. 

9 december organiseerde het juridisch bureau van de gemeente een hoorzitting voor de bewoners die bezwaar hadden gemaakt tegen het verkeersbesluit. (zie de aparte pagina op deze website).
Op die dag zijn de werkzaamheden nog steeds in volle gang en is er zelfs gedurende enige tijd maar één rijbaan, afwisselend voor het verkeer in beide richtingen, beschikbaar in verband met de aanleg van een zebrapad.
Op de die middag aangepaste website (zie hierboven) van de gemeente valt dan via een aparte link te lezen:
"Vanaf zondag 15 december rijdt de nieuwe buslijn 360 tussen Strandeiland op IJburg en Station Bijlmer ArenA."

15 december rijdt bus 360 maar stopt nog niet bij bus/metrostation Gaasperplas.
Wat later op de dag bleek hij wel op het bestaande busstation te stoppen, maar niet op de nieuwe halte, want die was nog niet klaar,. 

19 december is de bushalte aan de zuidkant van de Langbroekdreef in gebruik genomen. De halte aan de noordkant is dan nog lang niet klaar.

17 januari is ook de bushalte aan de noordkant in gebruik

26 januari wachten bewoners die in september bezwaar maakten tegen het verkeersbesluit en op 9 december aanwezig waren bij een hoorzitting hierover nog steeds op een reactie van de gemeente.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.