Verkeerstelling

Omdat in het BLVC uitvoeringsplan(Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie) van 8 juli 2024 van de gemeente over de bushaltes op de Langbroekdreef vermeld stond dat er minder dan 10.000 voertuigen per dag over de Langbroekdreef gingen en daar bij de bewoners flinke twijfel over bestond, werd besloten een verkeerstelling te organiseren. 19 bewoners hebben op 3 september 2024 tussen 7.00 uur en 19.00 uur het verkeer geteld vanaf de bushalte Leerdamhof tegenover de brandweerkazerne. Zij deden dit telkens een uur met twee personen, waarbij de ene het verkeer turfde richting metrostation en de ander het verkeer komend van het metrostation. 5 bewoners deden dat 2 maal. Hiernaast is een voorbeeld van de tussen 8. en 9 uur geturfde auto's (876) en vrachtauto's/bussen (21) komend van het metrostation. 

Het telresultaat

Het weer zat mee op dinsdag 3 september. Alleen omstreeks half vijf kwam er een regenbui, die de tellers noodzaakte de beschutting van het bushokje op te zoeken om hun telwerkzaamheden voort te zetten zonder dat het telformulier nat werd. 

Hoewel veel bewoners wel het idee hadden dat het flink drukker geworden was op de Langbroekdreef sinds de ingebruik name van de Gaasperdammertunnel , dat tot gevolg had dat alle verkeer richting Weesp over de Langbroekdreef gaat, verbaasde hen ook het resultaat.

Met de 13371 getelde voertuigen tussen 7 en 19 uur kunnen we in alle redelijkheid aannemen dat het aantal voertuigen per etmaal de 15.000 zal overschrijden. Dit is weer een voorbeeld van de onzorgvuldigheid waarmee het project is omgegaan met de situatie op de Langbroekdreef, waarbij werd uitgegaan van minder dan 10.000 voertuigen per etmaal.
Veel bewoners die met de auto komen vanaf één van de vier parkeergarages ervaren de situatie van de laatste twee jaar als "dat zij zich tussen het langsrazend verkeer op de Langbroekdreef moeten storten om (op de) weg te kunnen komen". 

Men kan zich afvragen wat deze situatie, naast het ongemak voor de bewoners/automobilisten die zich op de Langbroekdreef moeten storten, nu precies betekent voor de nieuwe bushaltes voor de HOV-lijn. Het antwoord op die vraag werd uitstekend verwoord door een bewoner op het filmpje dat AT5 op  3 juni aan de bushaltes wijdde (zie elders op deze website onder het hoofdstuk "pers"):
"Omdat die auto's nogal hard rijden en die bus is traag met optrekken en dan krijg je ongelukken, want er is veel te weinig ruimte". 

Natuurlijk behoort iedereen te weten dat binnen de bebouwde kom een bus die van de halte komt en aangeeft dat hij de weg weer op wil voorrang heeft. We wachten met spanning en de nodige zorgen af hoe dat zich gaat ontwikkelen.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.